Signalen

Lamat mailchimp Eerder dit jaar kreeg ik van een cursiste een tas met hele interessante materialen. Het waren materialen van het merk Powertex. Daarnaast zaten er twee mini-doekjes bij waar het materiaal op aan was aangebracht. Ik was meteen gefascineerd maar besloot de doekjes in mijn atelier neer te leggen en de rest van de materialen op te bergen. Maar de doekjes bleven me trekken en de 'Stone Art’ effecten die ze lieten zien bleven me boeien. Langzaam groeide het idee om weer met aardse materialen te gaan werken, iets wat ik heel wat jaren geleden vaak deed: ik werkte veel met serpentijn-en speksteenpoeder, klei en structuurpasta; allen uiteraard in combinatie met de flow van het water (zie boven).

Ik had bewust de materialen die ik had gekregen een tijd gelaten voor wat het was omdat ik eerst wilde voelen of het iets voor mij was. Als mens komt er veel op je af qua info en ook in de schildersmaterialen kun je verzuipen. Als creatieve ziel blijft het belangrijk open te blijven voor hetgeen jouw eigen hogere intelligentie je aanbiedt. Ik heb vaak het gevoel dat ik iets niet zelf verzin maar vooral als een kanaal dien. Hier een aantal tips om te herkennen of 'iets' voor jou bedoeld is:

  • vaak komt het onverwachts als je er niet mee bezig bent; je hebt dus niet hoeven zoeken!
  • hoe voelt het ontwerp aan van bv. een website, verpakking of materiaal? Als je er geen 'klik' mee hebt kun je het laten voor wat het is.
  • zijn er andere 'toevalligheden' rondom hetgeen je overweegt of is aangeboden, zoals: je ziet de kleur van het product of bedrijf in een keer overal. Of: mensen beginnen uit zichzelf over het onderwerp tegen je te praten.
  • Hetgeen je is aangeboden spreekt je op meerdere niveaus aan: bij nader onderzoek is het product niet alleen fijn in gebruik, maar ook milieuvriendelijk en erg licht van gewicht zoals bij Stone Art en Powertex het geval blijkt te zijn. Helemaal op maat dus voor mij....

Nu ik met de Stone Art heb gewerkt en zeer enthousiast ben, heb ik besloten weer cursussen te geven in schilderen met materie. Ik hou er zelf van als een soortgelijk schilderij de volgende eigenschappen bezit: het combineert verschillende materialen en vormt toch een eenheid, er is een zekere gelaagdheid aanwezig en er dient een duidelijke afdruk/eigenheid van de maker te zien zijn (dit kan bv. een zelf ontworpen of uitgekozen symbool zijn zoals het Maya-zegel van bovenstaand schilderij) .

Ik ben nu aan het onderzoeken hoe ik Stone Art, zand gieten (in verf) en evt. marmermeel kan combineren met elkaar. In het voorjaar (waarschijnlijk maart) zal de cursus (twee a drie dagdelen) starten in mijn eigen atelier op een maandag of zaterdag, vroeg in de middag. Details volgen nog van dit nieuwe hoofdstuk.

Wil je op een lijst van geïnteresseerden komen te staan? Stuur me dan even een mailtje en ik hou je op de hoogte van het hoe en wanneer van de
ze cursus.

steen smaragd mailchimpStone Art mailchimp
Een fictief stukje steen van smaragdgroen en zilver

Tips&Tricks

Wanneer ik met verschillende structuren werk gebruik ik andere verfsoorten dan olieverf, meestal acrylverf, plakkaatverf en pigmenten. Eventueel werk ik dit af met nog een laagje olieverf. Om de olieverf goed te laten hechten kun je transparante gesso gebruiken van bv. Liquitex die je met een roller over de verfsoorten er onder, aanbrengt. De niet-olieverfsoorten meng ik eerst met een acrylmedium (vloeibaar dus geen gel of iets anders) en vervolgens met water totdat het de juiste dikte heeft bereikt om het te kunnen laten vloeien. Het medium is belangrijk om er voor te zorgen dat de verf goed hecht aan het doek. Ook de pigmenten kunnen met het medium gemengd worden. Op deze manier kun je zelf bepalen hoe sterk de kleur wordt van je (water)verf. Wil je bv. iets zwaars zoals een stuk steen op het doek plakken? Dan werkt een standaard acrylgel heel goed omdat deze ook goed als lijm dienst doet.


Murielle af mailchimp Marieke mailchimp 17.57.53

Muriëlle’s Magic & Marieke’s Universal Solar Seal










blog comments powered by Disqus