Alles bestaat al

Een van de belangrijkste aspecten van het schilderproces is afstemming. Afstemming waarop? Op het schilderij dat gemanifesteerd gaat worden. Dit schilderij bestaat namelijk in mijn ogen al. Zoals zovele potentiële schilderijen. Misschien wel een oneindig aantal. Het schilderij bestaat al in een andere dimensie. De truc is om het als het ware te 'downloaden' naar deze stoffelijke dimensie. Het gemanifesteerde schilderij zal altijd een reflectie zijn van het bewustzijn dat de kunstenaar heeft op het moment van schilderen. Hoe hoger het bewustzijn, des te meer het schilderij een uitdrukking en afspiegeling zal zijn van de pure ziel of het authentieke zelf van de persoon. Verkeren we in disharmonie tijdens het creatieve proces, dan zal het schilderij meer een afspiegeling zijn van het ego: we trekken met onze trilling een beeld aan uit de quantum-soep die dat uitdrukt. Overigens vind ik hier niets mis mee: rauwe onderdrukte emoties zoeken een uitlaatklep en creativiteit is een perfect middel daarvoor. Een schilderij kan daarom ook heel confronterend werken. Het is een in verf uitgedrukte bewustzijnstoestand die we niet zo maar kunnen negeren. Het is een spiegel die laat zien wie we op dat moment waren. En deze spiegel vraagt ons als het ware na te gaan wie we graag zouden willen zijn en wat we vanuit dat 'zijn' willen creëren.

DSC00798

Tips & Tricks

Het is een goed idee om na te gaan hoe je je werkelijk voelt wanneer je besluit te gaan schilderen. Ik raad aan om niet het hoofd te laten bepalen dat er die dag geschilderd moet worden. Voel eerst welke emoties er misschien die dag sterk aan de opervlakte aanwezig zijn. Dienen deze eerst doorvoeld te worden of laat je ze een rol spelen tijdens het schilderproces? Wat wil je manifesteren? Het ego of het authentieke zelf in je schilderij?

Wat is een mislukt schilderij? Ik zou zeggen: een materialisatie van een beeld dat niet resoneert met wie je werkelijk bent. Ga dan eerlijk na of het die dag goed voelde om te schilderen of dat het hoofd dit zei. Dat noem ik afstemming. Hoe dit te fixen? Laat in het geval van olieverf het schilderij een half jaar tot een jaar drogen en zet daarna met de roller een paar nieuwe lagen gesso op. (goede gesso van bv. Talens). Dit heeft voor mij altijd prima gewerkt. En begin opnieuw aan de reis!





blog comments powered by Disqus